"Työhyvinvointiprojekti on antanut minulle työkalut terveyden parantamiseen" - Riina

R5 Asiakkaiden menestystarinat

Toimistotyötä tekevä reilu viisikymppinen Riina osallistui työpaikkansa kautta järjestämäämme hyvinvointiprojektiin, joka alkoi maaliskuussa, eli 7 kuukautta sitten. Hän empi hetken aikaa kun kävimme esittelemässä ohjelman, mutta ilmoittautui kuin ilmoittautuikin mukaan. Hyvä niin, sillä väliaikatesteissä hän oli parantanut kuntoaan kaikilla osa-alueilla mitattuna!

Mitä tehtiin

Ennen ohjelman alkamista liikunta oli nollissa, mutta heti alkuunsa Riina otti kuntosaliharjoittelun rutiiniksi ja onkin käynyt siellä 3-4 kertaa viikossa. Tämän lisäksi varmistan AINA, että valmennettavani tekevät peruskestävyyttä. Riinalle se tarkoitti kävelyä ja sauvakävelyä.

Ruokailu oli aluksi retuperällä, eli oikeaa ruokaa syötiin liian harvoin ja energiavaje saatettiin kuitata esimerkiksi jäätelöillä illemmalla. Jäätelöt jäivät vähemmälle ja ruokailukertoja lisättiin tai melkeinpä tuplattiin, mikä on johtanut positiivisiin muutoksiin kehonkoostumuksessa.

Tulokset

Tärkeimpänä tuloksena valmentajan näkökulmasta on uudet sisäänajetut rutiinit liikunnan ja ruokailun suhteen. Tämä tarkoittaa sitä, että voimme odottaa tulosten paranevan entisestään jatkossa kun työkalupakista löytyy oikeat työkalut.

7 kuukauden aikana rasvamassaa on tippunut 7 kiloa ja lihasta on rakennettu kilon verran. Yli 45 neliösenttiä rasvaa on lähtenyt keskivartalon alueelta sisäelinten ympäriltä (viskeraalirasva). Hapenottokyky on parantunut selvästi (19,5 -> 23,5 ml/kg/min) ja lihaskuntotestin tulokset ovat karkeasti katsottuna tuplaantuneet.

Elämäntapamuutos ei olisi voinut alkaa paljon paremmin. Jokaisella osa-alueella on tullut kehitystä ja hyvistä tavoista on muodostunut rutiini. Valmentajana olisin ollut tyytyväinen vaikka tässä vaiheessa vain muutamaa osa-aluetta olisi parannettu, vaikka en tietenkään laita pahakseni sitä, että kehitystä on tullut kaikilla mittareilla mitattuna. On kuitenkin syytä muistaa, että elämäntapamuutoksessa edetään askel kerrallaan ja joskus jopa taaksepäin. Quick-fixit kannattaa unohtaa alkuunsa ja itselleen pitää olla tarpeeksi armelias. 

Tulokset 7kk kohdalla

  • + 1 kg lihasta
  • - 7 kg rasvaa
  • - 45 neliösenttiä viskeraalirasvaa
  • Liikunta osaksi arkea
  • Terveellisemmät ruokailutottumukset
  • Hapenottokyky parani 4 ml, kyykyt 30 -> 45, istumaannousut 0 -> 15 ja punnerrukset 6 -> 15